Waar laat jij jouw ideeën?

Je kent het vast: je krijgt ineens een goed idee waar je later nog iets mee wilt. Waar laat je dat dan? Probeer je het te onthouden of noteer je het ergens? Hoe zorg je ervoor dat je het later terug kunt vinden?

Dat geldt ook voor de ideeën en tips die je van anderen krijgt: boeken, films, series, restaurants, vakanties. Allemaal zaken die op dit moment niet echt belangrijk zijn, maar die later wellicht goed van pas komen.

Onthouden werkt niet

Wat niet werkt is proberen om het gewoon te onthouden. Je brein zal het wel onthouden, maar het is maar de vraag wanneer het ooit weer naar boven komt. Je brein reageert continu op je omgeving en voordat je het weet zijn er alweer een paar andere gedachten in je opgekomen heb je je aandacht bij iets anders, met als gevolg dat het idee is weggezakt in je geheugen.

Je brein werkt door middel van associaties, dus alleen iets anders kan nu het idee nog weer naar boven halen. Dat kán natuurlijk gebeuren. Je weet alleen niet wanneer: nu, morgen, volgende week, volgend jaar?

Noteer het

De enige kans die je hebt om het idee te kunnen herinneren als je het nodig hebt is door het ergens te noteren. Het liefst op een plaats waar je regelmatig kijkt. Op papier of digitaal, dat maakt niet uit, zolang je er maar een vaste plaats voor hebt.

In principe zou ik ze niet noteren op een kladje of een post-it blaadje, maar toevallig ken ik een businesscoach die haar blogideeën altijd op een klein stuk papier noteert en opgevouwen in een speciaal bakje doet. Zodra ze dan een nieuw blog wil schrijven pakt ze een paar papiertjes uit het bakje en kiest ze uit waar ze over gaat bloggen. Dus zélfs kleine papiertjes kunnen werken, als je maar een duidelijk systeem hebt en het consequent gebruikt.

Bedenk een systeem

Bedenk hoe jij het liefst je ideeën vastlegt. Schrijf je ze graag op papier of noteer je ze liever digitaal? En schrijf je gewoon al je ideeën onder elkaar op een lijst, of maak je een lijst per soort idee (boeken, films, cadeaus, blogs, …)?

Het voorbeeld hierboven laat zelfs zien dat je verschillende systemen kunt gebruiken voor verschillende soorten ideeën.

Denk er niet te lang over na, maar begin gewoon met datgene wat je het beste lijkt en probeer dat consequent vol te houden. Als blijkt dat het niet werkt, probeer dan iets anders. Probeer echter te voorkomen dat je allerlei verschillende apps hebt met in elke app een paar ideeën. Houd vast aan een app, totdat je zeker weet dat je (een deel van) je ideeën wilt overzetten naar een andere app.

Notitie-apps

Er zijn verschillende apps die je kunt gebruiken om je notities digitaal vast te leggen. Natuurlijk is er de standaard notitie-app op je smartphone. Simpele notities kun je daar prima in vastleggen. Net zoals in de inbox van je taakmanager.

Als je wat meer mogelijkheden wilt kun je gebruikmaken van tools zoals:

  • Evernote – Deze gebruik ik zelf al jaren. Het wordt ook nog steeds gezien als de beste notitie-app, hoewel er inmiddels regelmatig nieuwe spelers verschijnen in deze markt.
  • OneNote – de enige tool die qua functionaliteit enigszins in de buurt komt van Evernote (als je tenminste niet de Mac-versie hebt). OneNote is een onderdeel van Microsoft Office en de Windowsversie werkt erg mooi samen met andere Office-applicaties zoals Outlook.
  • Google Keep – In vergelijking met de andere twee is dit een eenvoudige notitie-app, maar ik zie regelmatig enthousiaste reactie voorbijkomen van gebruikers.

Alle drie hebben ze tenminste een web-app en apps voor iOS en Android, en de synchronisatie tussen deze apps werkt ook in de gratis versie (in Evernote voor maximaal 2 apparaten; voor meer apparaten heb je een betaalde versie nodig).

Meer ideeën

Je zult merken dat als je een goed systeem hebt om je ideeën vast te leggen, er automatisch nog meer ideeën komen. Ten eerste gaat je creativiteit beter stromen omdat je brein erop kan vertrouwen dat je ideeën niet verloren gaan. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar je brein krijgt hierdoor meer rust. En die rust geeft ruimte voor nieuwe ideeën.

Daarnaast werkt een overzicht van ideeën ook weer als katalysator. Door je eerdere ideeën te bekijken krijg je vanzelf nieuwe ideeën.

‘Vastleggen’ is iets anders dan ‘doen’

Het zou kunnen dat denkt dat je met alle ideeën die je opschrijft ook daadwerkelijk iets moet doen. En dat werkt natuurlijk niet erg stimulerend.

Maar opschrijven betekent absoluut niet dat je ook echt iets moet doen met het idee. Het gaat er alleen om dat je het idee niet vergeet. Later kun je altijd nog beslissen om er niets mee te doen. En zolang je twijfelt laat je het gewoon op je ideeënlijst staan. In mijn gratis minicursus noem ik deze lijst de ‘Ooit/misschien’-lijst. Het geeft je de vrijheid om heel veel ideeën te hebben, zonder de verplichting er iets mee te moeten doen.

Wat gebruik jij (of wat ga je gebruiken) om je ideeën vast te leggen? Laat het me weten door te reageren onder deze post.

 

 

Ontvang tips & updates en de GRATIS minicursus

Schrijf je in voor tips en updates van OrganizeFlow en ontvang de gratis minicursus ‘In 5 stappen naar meer rust in je hoofd en overzicht over je werk en leven’.

Je krijgt dan een stappenplan en een aantal e-mails (verspreid over een kleine twee weken) die je helpen om de stappen echt in praktijk te brengen.

Interesse aanvinken:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven

Waar laat jij jouw ideeën?

leestijd: 4 min
0